Розповідь від першої особи ("Я"); драматизм; лаконізм; виразні художні деталі; глибокий психологізм; відмова від традиційного описового реалізму; часові зміщення; символічність образів, деталей, наприклад безіменність персонажів (символ, деталь): революційна дійсність нівелює людську індивідуальність; годинник — пересторога, що життя — коротке.
Конфлікт — внутрішньо психологічний. Центром уваги є душа ліричного героя, що змагається між революційним обов'язком та гуманістичним началом: "я — чекіст, але і людина". Ідея служіння абстрактним ідеалам "революції" стає джерелом мук і страждань "Я". Опозиція "я — чекіст, але і людина" (протистояння насильства та загально гуманістичних цінностей) вирішується тим, що головний герой фактично знищує в собі людське, гуманне. Коріння "синдрому революції" і полягає в тому, що "мета виправдовує засоби". Фанатична захопленість ідеєю і є причиною тієї кривавої драми, що розігрується перед очима читача.
"Я (Романтика)" має специфічну присвяту: "Цвітові яблуні", — новелі М. Коцюбинського, де душа головного героя, батька, у якого померла донька, подібно до душі "Я", роздвоїлась (у ній відбувається боротьба між людиною, що страждає від втрати дитини, та художником, який намагається зафіксувати всі деталі смерті, щоб у майбутньому використати для творчості). У Миколи Хвильового центром уваги є душа ліричного героя, що змагається між революційним обов'язком та гуманістичним началом.
Проблематика:
збереження людської індивідуальності, цілісності людської натури як необхідності існування людини;
розбіжності між мрією і дійсністю;
мети й засобів її досягнення;
колізії між гуманізмом і фанатизмом;
роздвоєння особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар