Стильові ознаки

 Розповідь від першої особи ("Я"); драматизм; лаконізм; виразні художні деталі; глибокий психологізм; відмова від традиційного описового реалізму; часові зміщення; символічність образів, деталей, наприклад безіменність персонажів (символ, деталь): революційна дійсність нівелює людську індивідуальність; годинник — пересторога, що життя — коротке.



Конфлікт — внутрішньо психологічний. Центром уваги є душа ліричного героя, що змагається між революційним обов'язком та гуманістичним началом: "я — чекіст, але і людина". Ідея служіння абстрактним ідеалам "революції" стає джерелом мук і страждань "Я". Опозиція "я — чекіст, але і людина" (протистояння насильства та загально гуманістичних цінностей) вирішується тим, що головний герой фактично знищує в собі людське, гуманне. Коріння "синдрому революції" і полягає в тому, що "мета виправдовує засоби". Фанатична захопленість ідеєю і є причиною тієї кривавої драми, що розігрується перед очима читача.

"Я (Романтика)" має специфічну присвяту: "Цвітові яблуні", — новелі М. Коцюбинського, де душа головного героя, батька, у якого померла донька, подібно до душі "Я", роздвоїлась (у ній відбувається боротьба між людиною, що страждає від втрати дитини, та художником, який намагається зафіксувати всі деталі смерті, щоб у майбутньому використати для творчості). У Миколи Хвильового центром уваги є душа ліричного героя, що змагається між революційним обов'язком та гуманістичним началом.


Проблематика:

  • збереження людської індивідуальності, цілісності людської натури як необхідності існування людини;

  • розбіжності між мрією і дійсністю;

  • мети й засобів її досягнення;

  • колізії між гуманізмом і фанатизмом;

  • роздвоєння особистості.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Літературознавці про твір

  Заведено говорити про роздвоєність свідомості героя (« розкололось моє власне «я» »). Та відбувається щось іще страшніше. Відомий філософ ...